×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴  .::.   برابر با : Tuesday, 29 April , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
از دل واژه‌ها تا اُفق فردا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بابلسرخبر» به نقل از بلاغ، برای تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر، برنامه‌ای گفتگو محور با حضور دانش‌آموزان و کارشناس پرورشی دبیرستان متوسطه اول شجرةالزهرا شهرستان محمودآباد برگزار کردیم که به بررسی مسائل کلیدی دختران امروز پرداخته شد.
در این نشست، محورهایی چون نقش دختران در جامعه معاصر، اهمیت انتخاب الگوهای سالم و الهام‌بخش، رژیم مصرف رسانه‌ای، تقویت رابطه با کتاب و ضرورت برنامه‌ریزی برای آینده، در فضایی صمیمی اما هدفمند مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

گفتگوهای مطرح‌شده در این میزگرد، انعکاسی از دغدغه‌ها، نگاه‌ها و امیدهای نسلی است که امروز در کلاس‌های درس، فردای جامعه را رقم خواهد زد؛ نسلی که اگر فرصت شنیده‌شدن بیابد، می‌تواند اندیشه‌هایی روشن، مسئولانه و متعهدانه را به میدان بیاورد، بود.

دختر ایرانی باید آگاه، توانمند و اثرگذار باشد

زهرا احمدزاده دانش‌آموز پایه نهم دبیرستان متوسطه اول شجرةالزهرا شهرستان محمودآباد در گفتگو با بلاغ؛ با بیان دیدگاه‌های خود درباره نقش دختران در جامعه امروز گفت: دختر بودن فقط یک ویژگی زیستی نیست؛ بلکه یک مسئولیت اجتماعی، فرهنگی و حتی تاریخی است. امروز ما باید در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی حضوری مؤثر داشته باشیم. جامعه‌ای که دخترانش آگاه و هدفمند باشند، می‌تواند آینده‌ای درخشان را رقم بزند.

وی با تأکید بر اهمیت الگوپذیری از شخصیت‌های الهام‌بخش اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که ما دختران باید انجام بدهیم، انتخاب الگوهای درست است. برای من، دختری چون حضرت فاطمه معصومه (س) نمادی از علم، دیانت و هویت زن مسلمان است، ما نباید در دام الگوهای سطحی و نمایشی که در فضای مجازی رایج شده، گرفتار شویم.

این دانش‌آموز پایه نهم در ادامه به نقش رسانه و مصرف هوشمندانه آن در زندگی دختران اشاره کرد و افزود: رسانه می‌تواند ما را بسازد یا تخریب کند. من سعی می‌کنم محتوایی را دنبال کنم که به رشد فکری و شخصیتم کمک کند.

احمدزاده خاطرنشان کرد: پیج‌هایی که محتواهای علمی، مذهبی یا انگیزشی تولید می‌کنند، در اولویت من هستند. همچنین مدیریت زمان استفاده از فضای مجازی برایم اهمیت زیادی دارد تا دچار اتلاف وقت و آسیب روانی نشوم.

وی در پایان گفت: دوست دارم در آینده به تمام آرزوهایم برسم و این موضوع نیز به اداره قوی نیاز دارد؛ ما دختران ایرانی، پدرانی داریم که عاشقانه در کنار ما برای موفقیت ما تلاش می‌کنند که این مورد به رسیدن‌ها کمک خواهد کرد.

دختران نسل امروز باید خودباور، تحلیل‌گر و مسئولیت‌پذیر باشند

ثنا محمدی دانش‌آموز پایه نهم نیز در جریان میزگرد فرهنگی «بلاغ» با اشاره به جایگاه ویژه دختران در تحول اجتماعی، اظهار کرد: نسل امروز دختران باید یاد بگیرد که نقش فعال در جامعه داشته باشد. نه‌تنها در آینده، بلکه همین حالا هم ما می‌توانیم در مدرسه، خانواده و اجتماع تأثیرگذار باشیم. دخترانی که کتاب می‌خوانند، فکر می‌کنند و مسئولیت‌پذیر هستند، سرمایه‌های واقعی این کشور محسوب می‌شوند.

وی با هشدار نسبت به خطرات الگوهای مجازی و ساختگی در شبکه‌های اجتماعی گفت: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که ظاهر افراد در فضای مجازی می‌تواند خیلی فریبنده باشد. بعضی از این الگوها نه اخلاق دارند، نه سواد، نه هدف. من به‌جای دنبال‌کردن آن‌ها، سعی می‌کنم از زنانی الگو بگیرم که اهل تلاش، اخلاق‌مدار و واقع‌گرا هستند. شخصیت‌هایی که وجودشان ریشه در ارزش‌های انسانی و الهی دارد.

این دانش‌آموز پایه نهم در ادامه به موضوع رژیم مصرف رسانه‌ای نیز اشاره کرد و افزود: رسانه ابزاری بی‌طرف نیست؛ می‌تواند ابزار سازندگی باشد یا انحراف. برای همین من همیشه قبل از دنبال‌کردن محتوا، از خودم می‌پرسم: این محتوا چه تأثیری روی فکر و ذهن من دارد؟ آیا کمکم می‌کند به چیزی که می‌خواهم برسم یا فقط وقتم را می‌گیرد؟ این نگاه تحلیلی به رسانه باعث شده بتوانم بهتر بین محتوای مفید و غیرمفید تمایز قائل شوم.

محمدی در پاسخ به کارشناس فرهنگی در مورد داشتن برنامه سالم، تصریح کرد: به نظر من ورزش مستمر در زندگی به عنوان خوراکی برای ذهن خواهد بود، اگر برنامه درست داشته باشیم و با تغذیه درست ذهن جلو برویم، قطعاٌ موفق خواهیم.

وی می‌گوید: به دختران هم سن و سال خودم توصیه می‌کنم از وقت‌های طلایی حال حاضر خود به درستی استفاده کنند و فضای مجازی مثل فست‌فود یک غذای ناسالم برای ما است.

روز دختر فرصتی برای هویت‌سازی، رشد فکری و ساخت آینده‌ای روشن است

زهرا برزگر معاون پرورشی مدرسه که در تمام مدت با دقت به موارد مطرح شده دختران توجه کرده بود، به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون این مناسبت و نقش پررنگ دختران در تحولات آینده جامعه پرداخت.

وی با اشاره به جایگاه ارزنده دختران در فرهنگ دینی و ملی گفت: روز دختر صرفاً یک بزرگداشت نمادین نیست؛ بلکه فرصتی است برای بازنگری در نگاه‌مان به دختران نسل امروز. دختر نوجوان ما نیاز دارد که هویت خود را بهتر بشناسد، درک کند که جایگاهش در جامعه چیست، و چه مسئولیت‌هایی در قبال خودش و آینده کشور دارد. این روز فرصتی است تا دختران خودباور، خردمند و مسئولیت‌پذیر را به جامعه معرفی کنیم.

این کارشناس فرهنگی در ادامه با تأکید بر نقش فضای مجازی در زندگی روزمره نوجوانان، اظهار داشت: نمی‌توان حضور فضای مجازی را نادیده گرفت، اما آنچه اهمیت دارد، نحوه استفاده از این فضاست. بسیاری از نوجوانان، به ویژه دختران، وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند، بدون آنکه از تأثیرات پنهان آن آگاه باشند.

برزگر عنوان کرد: یکی از وظایف ما در حوزه پرورشی این است که به دانش‌آموزان یاد بدهیم چگونه با سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی وارد این فضا شوند. آن‌ها باید یاد بگیرند چطور انتخاب کنند، چطور تحلیل کنند و چطور خودشان را از سیل اطلاعات بی‌هدف نجات دهند.

وی همچنین ارتباط با کتاب و دنیای مطالعه را لازمه‌ی شکل‌گیری شخصیت متعادل دانست و افزود: هیچ چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد. کتاب منبعی است که ذهن را عمیق می‌کند، قدرت تحلیل می‌دهد و نگاه انسان را وسعت می‌بخشد. ما تلاش کرده‌ایم با برنامه‌هایی مثل پویش‌های مطالعه، معرفی کتاب‌های الهام‌بخش، جلسات گفت‌وگو محور و ایجاد فضاهای مطالعه‌محور، رابطه دانش‌آموزان‌مان با کتاب را تقویت کنیم. اگر دختران ما اهل کتاب باشند، کمتر تحت تأثیر موج‌های سطحی فضای مجازی قرار می‌گیرند.

این کارشناس فرهنگی در ادامه درباره اهمیت نگاه بلندمدت دختران به آینده‌شان چنین گفت: یک دختر نوجوان باید به آینده خودش فکر کند؛ نه با نگرانی، بلکه با امید و برنامه. ما در برنامه‌های پرورشی تلاش داریم به دختران یاد بدهیم که هرکدام استعداد و ظرفیت منحصربه‌فردی دارند و باید آن را کشف کنند. مهم است که بتوانند با شناخت خود، مسیر تحصیلی، شغلی و حتی سبک زندگی‌شان را آگاهانه طراحی کنند. آینده در گروی دخترانی است که امروز خودشان را باور کنند.

برزگر در پایان ضمن قدردانی از عوامل اجرایی میزگرد «بلاغ» و مشارکت فعال دانش‌آموزان افزود: برگزاری چنین برنامه‌هایی که فرصتی برای گفتگو، هم‌اندیشی و شنیدن صدای دختران فراهم می‌کند، بسیار ارزشمند است. امیدوارم بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و مدرسه را به محیطی پویا، الهام‌بخش و رشددهنده برای نسل دختران آینده‌ساز تبدیل کنیم.

در تکمیل مباحث مطرح‌شده در میزگرد فرهنگی با محوریت دغدغه‌ها و تحولات نسلی دختران امروز، گفتگویی نیز با یکی از فعالان فرهنگی انجام شده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

دغدغه‌های دختران امروز، متفاوت اما واقعی است

حجت‌الاسلام مرتضی پورعلی کارشناس فرهنگی و فعال حوزه تربیتی در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به تحولات گسترده در سبک زندگی و نگرش نسل جدید به‌ویژه دختران نوجوان، تأکید کرد: نیازها، سوال‌ها و دغدغه‌های دختران امروز با دهه‌های گذشته کاملاً متفاوت است و نمی‌توان با نگاه‌های سنتی به آن‌ها پاسخ داد.

وی افزود: فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و پیشرفت‌های فناورانه موجب شده‌اند که نوجوانان امروز حتی نسبت به سال گذشته نیز با تغییرات فکری روبه‌رو شوند. نباید این تحولات را نادیده گرفت یا با سرزنش به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: باید بین نیازهای واقعی و کاذب تمایز قائل شد. همان‌طور که پاسخ به نیازهای غلط، مانند عادی‌سازی رفتارهای ناسالم در فضای مجازی، جامعه را با تهدید مواجه می‌کند، در مقابل باید با زبان صحیح و شناخت عمیق، نیازهای اصیل نوجوانان به ویژه دختران را پاسخ گفت.

پورعلی با اشاره به ارتباط نزدیک خود با دانش‌آموزان و جوانان تصریح کرد: دختران امروز به دنبال شناخت و بازسازی هویت زنانه و دینی خود هستند. ما وظیفه داریم آن‌ها را همراهی کنیم و صدای سوالات‌شان را بشنویم، نه اینکه با قضاوت خاموش‌شان کنیم.

وی در پایان یادآور شد: هویت دخترانه تغییر نکرده، اما مسیر رسیدن به آن تغییر کرده است. باید هم‌پای این نسل پیش رفت و به آن‌ها راه درست را با زبان روز و همراه با آگاهی نشان داد.

به گزارش بلاغ؛ میزگرد «بلاغ» نه صرفاً یک برنامه مناسبتی، بلکه بستری بود برای شنیدن صدای دخترانی که با دغدغه، تفکر و آرزوهای روشن به آینده می‌نگرند. سخنان آنان، یادآور این حقیقت است که نسل امروز، اگر هدایت شود و فرصت بروز یابد، می‌تواند منشأ تحول در فرهنگ، علم و معنویت جامعه باشد.

این نشست، بار دیگر بر اهمیت نقش مدارس به‌عنوان پایگاه‌های اصلی تربیت فکری و فرهنگی تأکید کرد؛ جایی که باید به جای سکوت و آموزش یک‌سویه، میدان گفتگو، خودشناسی و پرورش توانمندی‌های دختران فراهم شود. آینده روشن است، اگر دختران‌مان را با ایمان، آگاهی و ابزار تحلیل پرورش دهیم؛ آینده‌ای که از همین امروز، در دل همین میزگردها و مدرسه‌ها شکل می‌گیرد.

گردآورنده: بهناز مقدس

انتهای خبر/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.